הפרעת קשב וריכוז או התסמונת שנקראת ADHD היא תופעה שאת ביטוייה ההתנהגותיים תקראו בכתבות של הגליון. אני אסביר את הביטוי המוחי, אותו מקור של הלקות המדוברת.
ובכן, ADHD היא תסמונת גנטית שמוכתבת על־ידי מספר גנים מגוון (לא רק גן אחד!). הגנים הללו הם בעיקרם גנים המכתיבים רמה נמוכה של שני מעבירים עצביים (נוירוטרנסמיטורים) עיקריים: דופמין ונוראדרנלין. החסר של אותם מעבירים עצביים מכתיב בעיות בוויסות (רגולציה) של הפעילות המוחית. אפשר לראות את הביטוי של אותו חוסר ויסות בתרשים הפעילות המוחית – EEG. ובאופן ספציפי, אצל רוב הלוקים ב־ADHD דפוס הפעילות של EEG מתאפיין בעודף תדרי מוח איטיים (גלי טיתא ואלפא). עודף זה אחראי לתופעות של חולמנות, פיזור דעת וחוסר שליטה טובה בפעילות מוטורית. אצל חלק קטן מהלוקים בהפרעת קשב אפשר לראות עודף של תדרי מוח מהירים (גלי ביתא) שעודף שלהם מתבטא במקרים רבים בתופעות של חרדה או בתופעות נלוות שלה.
מכיוון שמדובר בתופעה שמקורה הוא חוסר ויסות של פעילות מוחית, פעילות חשמלית, נכון יהיה לטפל בהפרעת קשב בשיטה שמלמדת את המטופל לשנות את הדפוס הזה.
השיטה הזאת נקראת “נוירופידבק”.
נוירופידבק או EEG – ביופידבק זאת שיטה שבה מקבלים משוב על הפעילות של מערכת העצבים המרכזית, כלומר על המוח.
מקובלת היום בעולם מדעי המוח ההבנה שהמוח בנוי כרשת תאי עצב (נוירונים) שבה קבוצות של תאי עצב מתקשרים עם קבוצות שכנות או קבוצות רחוקות, מודל שנקרא “עולם קטן” (small world).
מקובל לחשוב שתפקודים התנהגותיים, נורמליים או חולניים (פתולוגיים) קשורים בתפקוד של הרשת הזאת ולאו דווקא בתפקוד של נקודה או אזור מסוים במוח.
באמצעות אימוני נוירופידבק רוצים לעשות שינוי ברשת ובכך לשפר את ההתנהגות או את הביטוי החיצוני של התפקוד המוחי.
נוירופידבק הוא ענף במדעי המוח ועוסקים בו מדענים, רופאים מתחומי הפסיכיאטריה והנוירולוגיה וחוקרי מוח. זהו תחום הנחקר באוניברסיטאות רבות ברחבי הארץ והעולם.
מדובר בשיטה בלתי חודרנית, שבה, באמצעות חיישנים ספציפיים, דוגמים את הפעילות החשמלית המוחית (EEG). תוכנה ספציפית מפרקת את ה־EEG לתדרי המוח השונים ומתמירה את התוצאה למשחק או סרט. כך משקפים למטופל את הפעילות המוחית שלו עצמו ומלמדים אותו לשלוט בה. נוירופידבק זאת שיטת לימוד שמבוססת על התניה אופרנטית: דהיינו פעילות בכיוון הרצוי מקבלת חיזוק חיוב ופעילות בכיוון הבלתי רצוי מקבלת חיזוק שלילי – ‘עונש’. חיזוק חיובי מתבטא בנקודות שהוא צובר במהלך המשחק או בכך שהסרט שבו הוא צופה ימשיך לרוץ ללא הפרעה, אך כל פעם שהפעילות המוחית שלו לא עומדת בקריטריונים שקבע המטפל, המשחק נעצר או הסרט ישתבש.
באמצעות נוירופידבק מטפלים בהצלחה מרובה בהפרעות קשב וריכוז (ADHD) ובאפילפסיה.
כמו כן, קיימים דיווחים על שיפורים שהושגו באמצעות הטיפול בקשת האוטיסטית (PDD), בלקויות למידה ובפגיעות ראש.
הטיפול בנוירופידבק מצריך שימוש במכשיר אמין שיודע לדגום ולפרק למרכיבי התדר את סך הפעילות המוחית.
בנוסף, האימון הזה דורש חזרות של שלושים־ארבעים מפגשים על־מנת לקבע את השינוי ברשת העצבית שמתרחש תוך כדי תהליך הלמידה המתואר.
נוירופידבק והשימוש בו נלמד בקורסים באוניברסיטאות או מחוץ להן. מטפל מתאים הוא אדם עם רקע רחב במדעי המוח או פסיכולוגיה, או מי שעובד תחת הדרכה או פיקוח של מישהו כזה.
התמונה היא השוואת דפוס ה־EEG של ילד עם הפרעת קשב לקבוצת בני הגיל הרגילים.
במפה צבעי אדום־כתום הם עודף, צבעי ירוק הם הנורמה וכחול זה חסר.
התמונה מדגימה עודף יחסי (צבעי כתום־אדום) של תדרי אלפא שמשמעו פעילות מוחית איטית.
———————————————————————————————————
התמונה למטה מדגימה יחס גבוה של תדר טיתא לביתא. ראה את הכתם האדום במרכז הראש. ממצא כזה מאפיין חלק גדול מהילדים הלוקים בהפרעת קשב.
להתייעצות עם ד”ר ברנע:: 054-8894336 או 04-6369573