שאלה
כמי שמעדיפים להימנע מתרופות מלאכותיות, ולהשתמש ככל הניתן בכוחות הריפוי שנתן הבורא בטבע, חשוב לנו לברר, האם מותר להשתמש בפירות שביעית לצרכי רפואה? ונפרט:
האם מותר להשתמש בקוניאק לשיכוך כאבי שיניים, או ביין לטיפול במעכבים הורמונאליים? לשתות מי בישול של סלק להורדת לחץ דם, מי בישול של פטרוזיליה כשיקוי משתן, או מי בישול של שזיפים לעצירות? לאכול לימון לחיזוק המערכת החיסונית, וכן הלאה?
ומה לגבי שימושים חיצוניים: הכנסת שן שום לשיתוק תולעי מעיים, מי בצל לדלקת אוזניים, או חליטת צמחים לחיטוי דלקת עיניים?
תשובה
יש לחלק בין שימוש בפירות שביעית כדרך אכילתם, אבל למטרת רפואה, לבין שימוש רפואי בדרך לא רגילה.
בנוגע לשימוש רפואי בדרך שאינה רגילה, אומרת המשנה במסכת שביעית: “כלל גדול אמרו בשביעית כל המיוחד לאוכל אדם אין עושין ממנו מלוגמא [רפואה] לאדם וכו'”. וביאר הירושלמי שהטעם הוא משום שכתוב בפסוק “‘והיתה שבת הארץ לכם לאכלה’ – כל שהוא צורך לכם, היינו דבר השווה לכל נפש. יצאה מלוגמא שאינה אלא לחולים”. וכך פסק, הלכה למעשה, הרמב”ם בהלכות שביעית.
לפי זה, ברור שאסור להשתמש בפירות שביעית לריפוי חיצוני, כגון: הכנסת שן של שום לצורך טיפול בתולעים, או נתינת מי בצל באוזניים לטיפול בדלקת. וכן אסור שימוש בחליטת צמחים ששותים אותם גם להנאה, כדי לחטא דלקת עיניים, מכיוון שמשתמש בפירות שביעית שלא כדרך אכילתם אלא לצרכים רפואיים.
בנוגע לאכילת פירות שביעית כדרך אכילתם כשכוונת האוכל לרפואה, הרי הדברים מפורשים בתוספתא: “החושש בגרונו לא יערענו שמן אבל נותן שמן הרבה לתוך אניגרון ובולע. החושש בשיניו לא יגמע את החומץ ויהא פולט אבל מגמע ובולע ומטביל כדרכו ואינו חושש”.
כלומר, אם אוכלים את הפרי כדרך אכילתו, אף על פי שמטרת האכילה היא לרפואה, מותר. דין דומה מצינו בהלכות שבת. אסור ליטול תרופות בשבת, גזירה שמא ישחק סממנים, אולם רבנן התירו לאכול מאכל כדרך אכילתו אף שהמטרה היא לצורך רפואה.
לכן מותר לשתות קוניאק מפירות שביעית ולעכבו קצת בפה לצורך שיכוך כאבי שיניים, אך אסור לגרגר ולפלוט. וכן מותר לשתות מי בישול סלק או פטרוזיליה או שזיפים לצרכים רפואיים, כיוון ששותה אותם כדרכם.
לגבי אכילת לימון לחיזוק המערכת החיסונית – ב’חזון איש’ מבואר שאין לאכול לימון חי. אך כפי שנתבאר בתשובות הקודמות הדבר תלוי בריבוי המשתמשים, ואם כיום במציאות ישנם אנשים רבים המשתמשים בלימון חי, יש להתיר.
סוגיה נוספת הקשורה לנושא זה, נוגעת למיני צמחים שעומדים רק לרפואה. צמחים שאינם מאכל כלל, ומשתמשים בהם אך ורק לרפואה, אין בהם קדושת שביעית ומותר להכינם ולהשתמש בהם כשאר שנים. מותר, אפוא, ללקט צמחי בר לצורך רפואה, או להשתמש בחליטות ובשמנים של צמחים שאינם מיועדים למאכל, גם אם צמחו בשביעית. דין קניית תכשירים כאלה ממי שאינו שומר שמיטה – פורט בגיליון הקודם.
לסיכום:
- פירות שביעית אין להשתמש בהם שימוש של רפואה, לכן אין לקחת שן של שום לטיפול בתולעים במעיים, או להשתמש במי בצל לטיפול בדלקת אוזניים, בחליטת צמחים לחיטוי דלקת עיניים, וכדו’.
- מותר לאכול פירות שביעית כדרכם אף כשמטרתו היא לצורך בריאות, כגון: שתיית קוניאק לשיכוך כאבי שיניים, מי בישול סלק ופטרוזיליה לצרכים רפואיים, וכדו’.
- מותר להכין מצמחים שאינם עומדים לאכילה תרופות או משקה בריאות ואין עליהם קדושת שביעית.